EÚ zavádza digitálnu daň

Návrh obsahuje dve časti: Rýchla oprava, v rámci ktorej podniky zaplatia daň z príjmov z určitých digitálnych činností, ktoré väčšinou unikajú zdaňovaniu, spolu so širšou reformou zdaňovania podnikov s cieľom zabezpečiť, aby sa daň platila tam, kde sa vytvára zisk. namiesto toho, aby sa objavili účtovníci.
 
Digitálne podniky platia nižšiu daň zo zisku ako tradičné podniky, pretože virtuálna povaha toho, čo predávajú, im umožňuje nakupovať v rôznych jurisdikciách za najnižšiu sadzbu dane z príjmu právnických osôb.kalkulačka.jpg
 
Rozdiel je obrovský: Európska komisia, výkonná zložka EÚ, odhaduje, že digitálne podniky platia efektívnu daňovú sadzbu na svoj zisk len 9,5% v porovnaní s 23,2% pre iné podniky. Podľa neho to narúša trhy a, ako sa európske ekonomiky čoraz viac sťahujú online, narúšajú daňové základy členských štátov EÚ.
 
Prvým z nich je rýchla oprava, ktorá členským štátom EÚ umožňuje zaviesť daň z príjmov z určitých činností on-line, ktoré sú podľa platnej legislatívy ťažko zdaniteľné.
 
Komisia navrhuje, aby sa krajinám umožnilo zdaňovať príjmy z predaja on-line reklamného priestoru alebo údajov vytvorených z informácií poskytnutých používateľom a aby pôsobili ako sprostredkovatelia, napríklad pri správe online trhov. Daň by sa vzťahovala len na spoločnosti s celosvetovým príjmom viac ako 750 miliónov EUR (925 miliónov USD) a príjmami EÚ vo výške najmenej 50 miliónov EUR.
 
Táto predbežná sadzba dane z príjmov by bola oveľa nižšia ako všeobecná sadzba dane zo zisku spoločnosti. Komisia odhaduje, že by mohla členským štátom priniesť ročne 5 miliárd EUR, ak by sa stanovila na 3 percentá.dotykový tablet.jpg
Druhým návrhom je umožniť členským štátom zdaňovať zisky z takýchto digitálnych činností, aj keď spoločnosť nemá fyzickú prítomnosť v krajine. Internet umožňuje spoločnostiam, ako je napríklad Google, doručovať reklamy na celom svete, napríklad pred internetom by museli vlastniť televízne siete alebo tlačiarenské stroje, alebo predávať časopisy prostredníctvom veľkoobchodníkov alebo kioskov, aby mali rovnaký dosah.